Advocatenkaart
Nieuwe advocatenkaart vanaf juni 2025
Wat verandert en wat blijft?
DPA introduceert in juni de nieuwe advocatenkaart met een belangrijke wijziging:
- Geen smartcardchip meer
Hierdoor zal het inloggen en het elektronisch tekenen veranderen:
- Inloggen op DPA-platformen zal niet meer via de advocatenkaart verlopen.
Het gebeurt uitsluitend via eID of itsme®.
Let op! Het rijksregisternummer of BIS-nummer van de advocaat moet geregistreerd zijn bij de balie om met eID of itsme® te kunnen inloggen.
Meer info >
- Digitaal handtekenen gebeurt niet langer via de kaart, maar voor advocaten via itsme®.
In RegSol en JustRestart kunnen advocaten binnenkort gebruik maken van hun advocatenhandtekening die op itsme® is gebaseerd en een eenmalige activatie nodig heeft in het advocatenportaal.
DPA en itsme® zorgen voor een professionele advocatenhandtekening met het label als advocaat en zonder rijksregisternummer.
Meer info >
Wat blijft hetzelfde?
- De contactloze chip blijft behouden, waardoor de kaart tot de vervaldatum bruikbaar blijft voor identificatie bij gerechtsgebouwen, toegang tot de penitentiaire inrichtingen en registratie van aanwezigheid bij opleidingen permanente vorming.
- De advocatenkaart wordt erkend als Europees professioneel identiteitsbewijs conform de CCBE-voorwaarden.
Overgang naar de nieuwe kaart
- Elke advocaat van wie de kaart vervalt, ontvangt van DPA een notificatie in het advocatenportaal.
- Vanaf juni 2025 ontvangt u de nieuwe kaart bij het aanvragen van een kaart of het vervangen van een vervallen kaart
- Uw huidige advocatenkaart blijft geldig tot de vervaldatum. U kan deze blijven gebruiken tot de vervaldatum voor toegang tot de gerechtsgebouwen.
- Vervroegd vervangen? Dat brengt extra kosten met zich mee.
- De kaart kan worden aangevraagd via https://kaart.dp-a.be
Om de nieuwe advocatenkaart aan te vragen, moet de advocaat inloggen op het portaal met de advocatenkaart, eID of itsme®, en moet het rijksregisternummer bij de balie geregistreerd zijn.
Uw huidige advocatenkaart vervangen?
Heeft u een kaart die vervangen moet worden? Wacht op de notificatie van DPA in uw advocatenportaal. Zodra u de notificatie ontvangt dat uw kaart vervalt en vervangen moet worden, kan uw kaart zonder kosten vervangen worden.
Vervangt u uw kaart toch vroeger? Dan zal uw kaart wel aangerekend worden.
Een nieuwe advocatenkaart aanvragen?
Heeft u nog géén kaart en wenst u er een aan te vragen? Ga naar https://kaart.dp-a.be om uw advocatenkaart aan te vragen.
Uw nieuwe elektronische advocatenhandtekening activeren?
In juli 2025 migreren RegSol en JustRestart naar een nieuwe handtekenplatform waar u als advocaat enkel nog digitaal kan handtekenen met de nieuwe elektronische advocatenhandtekening. Ga naar https://handtekening.dp-a.be om deze nu al te activeren, zo bent u klaar om direct elektronisch te kunnen tekenen zodra RegSol en JustRestart de migratie naar het nieuwe handtekenplatform hebben uitgevoerd.
Meer info >
Prijs
De prijs blijft ongewijzigd. Eén kaart per vijf jaar is inbegrepen in de baliebijdrage.