De digitalisering van justitie heeft met de lancering van JustRestart opnieuw een grote stap gezet.
Net zoals de DPA-RegSol applicatie de procedures voor faillissementen en gerechtelijke reorganisaties faciliteert, maakt JustRestart de afhandeling van collectieve schuldenregeling efficiënter doordat alle procedurestukken nu voor alle betrokkenen online ter beschikking staan op hetzelfde platform.De procedure collectieve schuldenregeling bestaat al 25 jaar. Tienduizenden mensen werden als verzoeker, schuldeiser of schuldbemiddelaar met de procedure geconfronteerd.
Rechtzoekenden in financiële moeilijkheden kunnen hun collectieve schuldenregeling nu aanvragen en hun schuldbemiddelingsdossier inkijken op het portaal Just-on-Web via de applicatie JustRestart.
Rechtzoekenden kunnen hun verzoek om toegelaten te worden tot de collectieve schuldenregeling nog steeds op papier aan de griffie bezorgen, hoewel een dossier online indienen uiteraard gemakkelijker is.
Advocaten daarentegen moeten deze nieuwe applicatie wel verplicht gebruiken.
En net zoals in RegSol moeten schuldeisers-rechtspersonen hun vorderingen ook online indienen en hun dossiers online opvolgen. Schuldeisers-natuurlijke personen kunnen dit eveneens maar zijn niet verplicht het register te gebruiken.
De applicatie is eveneens opgedeeld in twee luiken.
- het privaat luik: voor griffiers, magistraten en schuldbemiddelaars om het dossier te raadplegen en de procedure volledig digitaal te voeren.
- het publiek luik: voor de rechtzoekende of zijn advocaat, schuldeisers en gemandateerde sociaal assistent die zijn/haar dossier wil opstarten en/of inkijken.
Dit zal allemaal in real time kunnen gebeuren.
De communautaire ordes van advocaten werden aangesteld voor het beheer en de oprichting van het platform waarna DPA de ontwikkeling ervan waarnam.
De oprichting van het platform werd volledig gefinancieerd door de FOD Justitie. Het beheer daarentegen wordt enerzijds gesubsidieerd door de FOD Justitie en anderzijds gedragen door een systeem van retributies.
De digitalisering van de procedure collectieve schuldsanering brengt tal van voordelen voor de administratie met zich mee. De totale implementatiekosten zullen dankzij de besparing op postzegels al snel terugverdiend worden.
Personen met een schuldbemiddelingsdossier en hun schuldeisers moeten nu ook minder portkosten betalen omdat ook hun aangetekende zendingen vervangen worden door het online verzenden van de documenten.
Maar er is uiteraard ook de tijdswinst. Door het overbodig maken van papieren documenten kunnen alle betrokkenen zich concentreren op taken met een grotere toegevoegde waarde.
De digitalisering maakt het ook mogelijk om taken te automatiseren en te integreren met externe systemen.