Toegang

Inloggen op DPA en OVB-applicaties met gebruikersnaam en wachtwoord

Als advocaat kunt u aanmelden op de niet-betalende applicaties van DPA en de OVB met een gebruikersnaam en wachtwoord.

  • Uw gebruikersnaam is een e-mailadres. Dit kan niet door uzelf worden aangepast, maar enkel door uw balie of door onze servicedesk.
  • Uw wachtwoord kunnen wij niet inzien of herstellen.
  • Bent u uw wachtwoord vergeten? Klik dan op de loginpagina op "Wachtwoord aanvragen". U ontvangt vervolgens een e-mail met een link om een nieuw wachtwoord in te stellen.
  • Deze link is 1 uur geldig. Is de link vervallen? Vraag dan gerust opnieuw een nieuwe link aan.
  • Uw wachtwoord blijft 60 dagen geldig. Na deze periode verschijnt de melding "account expired" op de loginpagina. Dit betekent dat u binnen deze termijn uw wachtwoord niet heeft gewijzigd en nu verplicht bent om een nieuw wachtwoord in te stellen.

 

Waarom moet mijn wachtwoord elke 60 dagen gewijzigd worden en krijg ik de melding “account expired”?

  • Om uw gegevens, die van uw cliënten én de toegang tot officiële bronnen te beschermen, hanteren we sinds 2024 een versterkt aanmeldbeleid.
  • U kan inloggen via itsme®, uw advocatenkaart, of een sterk wachtwoord dat elke 60 dagen vernieuwd wordt. Deze verplichting is niet willekeurig: ze is een vereiste van zowel onze cybersecurityverzekering als van enkele overheidsdiensten waarmee DPA is gekoppeld.

Zo garanderen we dat u en uw kantoor veilig blijven werken

Inloggen op DPA met eID en itsme®

 

Vanaf juni 2025 kunnen alle gebruikers van het DPA-platform inloggen via CSAM met de Belgische identiteitskaart (eID) of itsme®. Dit zorgt ervoor dat advocaten, assistenten (gemandateerden) en baliemedewerkers op dezelfde eenvoudige en veilige manier kunnen inloggen.

 

Hoe kunnen advocaten inloggen op het DPA-platform?

  • Authenticatie op DPA-platformen gebeurt via eID of itsme®. 
    Let op! Het rijksregisternummer of BIS-nummer van de advocaat moet geregistreerd zijn bij de balie om met eID of itsme® te kunnen inloggen.
    Het koppelen van itsme® aan de advocatenkaart is niet langer nodig. Elke advocaat van wie het rijksregisternummer of BIS-nummer aan de balie gekend is, zal kunnen inloggen met itsme® zonder eerst nog de koppeling met de advocatenkaart te doen.
     
  • Inloggen met de advocatenkaart blijft tijdelijk nog mogelijk, maar zal tegen 25 augustus 2025 worden uitgefaseerd. Vanaf dan is inloggen met de advocatenkaart niet meer mogelijk; enkel inloggen met eID of itsme® zal dan nog mogelijk zijn.
     
  • Advocaten die de nieuwe versie van de advocatenkaart ontvangen vanaf juli 2025 kunnen enkel inloggen met eID of itsme®.
    Meer info >
     
     

Toegang als gemandateerde?

  • Assistenten van advocaten moeten eerst een mandaat krijgen voordat ze kunnen inloggen op het DPA-platform.
  • Inloggen voor assistenten gebeurt zoals steeds via CSAM met eID of itsme®.